Kigali 7 Oogst

7 augustus 2017 - Kigali, Rwanda

De voorbije dagen waren vrij gelijklopend: ik vertrok naar een bepaalde bestemming met de motor, als passagier natuurlijk. Ik had mijn GPS op zak zodat de gevolgde weg netjes geregistreerd werd. Toen ik ter plaatse kwam wandelde ik een paar uur rond, nieuwsgierig rondneuzend. Soms eens uit eten en altijd ergens iets gaan drinken, meestal een pintje, soms twee. Met dat klimaat hier smaakt het bier zeer lekker. De afstand met de motor is gewoonlijk rond de 5 km. De terugtocht voerde ik dan uit ongeveer volgens het GPS-tracé met toch wel hier en daar een zijsprongetje. Ik zorgde dat ik thuis geraakte voor 6u30. Er is hier echt enorm veel verkeer en natuurlijk ook veel pollutie, de stad is verder wel uitzonderlijk proper. Overal zie je kuisploegen. En hele colonnes motorrijders die precies een race betwisten.
Je kijkt rond, stelt vast, probeert een mening te vormen...57 jaar later, een niet meer te herkennen moderne stad Kigali, waar vorig weekend verkiezingen waren, met een monsterscore voor de president. Er zijn hier zeer veel rijken en nog veel meer armen, het contrast is hemelsbreed. En dan ook nog die gehandicapten die zich letterlijk over de straat slepen. En de kerk? Zeer veel priesterwijdingen, ook prachtige kerken, twee kerken in opbouw gezien. Algemeen is het trouwens ook zo dat over de gehele stad veel gebouwd wordt. En de kerk? Prachtig uitgedoste gelovigen...naar mijn overtuiging een kerk van de rijken. Er zijn veel verschillende geloofsgemeenschappen. Onder meer een aantal protestantse kerken, pinkster gemeenschappen, allerlei christelijke toestanden... morgen doet Albert twee uitstappen, ik volg als zijn schaduw.

1. Anniefran:
    7 augustus 2017
    Benieuwd waar je met Albert nog ga naartoe trekken die 2 laatste dagen. En dan nog valiezen maken. Hier zijn de voorbereidingen bezig voor het festival ALCATRAZ , veel zwaar verkeer.groetjes en tot vrijdag