Donderdag 27 juli

28 juli 2017 - Gitarama, Rwanda

iIn de voormiddag bezochten we ETO Don Bosco en  Kicukiro. We vertoefden een hele tijd op de plaats waar duizenden mensen, voornamelijk Tutsi zich verzameld hadden voor bescherming door Uno soldaten om ook Belgische soldaten. Aan de ommuring stonden gewapende Hutu. De bescherming door de soldaten werd opgeheven en de Hutu bestormden de school en maakten de Tutsi af. We bezochten de school, die nu een hele nederzetting is van klaslokalen, technische lokalen, gebouwen voor de internen, sportvelden..'over het aangerichte massacre is een film gemaakt die ik ooit zag en ook nog eens zou willen terug zien. Voor het middageten werden we door een kennis van Albert, een zwarte dokter die een pyrive kliniek heeft, uitgenodigd in een chiiek restaurant. Na de Campanië volgde een uitgebreid maal met geroosterde bananen met allerlei groenten, visbrochette, lekkere brokken vlees, gebakken visjes. Ik  dronk daarbij een halve liter bier Van het Vat!!! Pannenkoek met inlandse honing en een pousse café vormde de afsluiter. En natuurlijk veel gepraat. In de late namiddag hebben we Kogali verlaten voor de rit naar Kabgayi.

1. Anniefran:
    28 juli 2017
    Ik krijg er echt het water in de mond van, hier is het iets soberder. Blij dat alles goed verloopt. Ik zie uit naar de vele beelden.
    Doe daar de groeten
    Kus en tot volgende keer
  2. Leen:
    28 juli 2017
    Dag pa,
    Ik heb die film ook nog gezien. Was echt gruwelijk en ondenkbaar dat dit echt gebeurde.
    Met al dat gepraat mag ik veronderstellen dat je kennis van de Franse taal er ondertussen terug op vooruit gegaan is ;-)
    Volgend reisverhaal 'En Francais' !
    Groetjes
    Leen