Zaterdag 29 juli

30 juli 2017 - Gitarama, Rwanda

Zaterdag.
Vandaag zag ik ongetwijfeld duizenden zwarte mensen waarvan er zeker duizend mij verwonderd en doordringend bekeken. En ik zag gedurende de hele dag slechts een blanke, dan nog in de spiegel:mezelf.
Ik heb in de voormiddag en in de namiddag telkens de weg heen en terug naar het centrum afgelegd, dit is dus wel 2x8 km, te vermeerderen met mijn rondzwalpen in het centrum. Volledigheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat ik een stukje op de duozitting van een motor heb meegereden. Ik had de man vooraf op het hart gedrukt dat hij niet te s nel mocht rijden. Hij vroeg 300 rfr, wat ik onmiddellijk vooraf betaalde. Ik was zo opgelucht toen ik mocht afstappen dat ik hem nog een fooi gaf van 200 Rfr. De rit kostte me dus ongeveer 20 fr. Ik zal het nog doen.
Zelf heb ik me ook vermaakt met mensjes kijken zowel in de bazar als in de straten als van op een terras met een grote pint. En die mensen zijn precies altijd op weg. Dikwijls wilde ik vragen: van waar kom je en waar ga je heen. Onder de baan word je wel regelmatig aangesproken door jongeren, ik werd ook gegroet met 'bonjour padre' waarop ok heel minzaam knikte. Hier in de gemeenschap word ik prima opgevangen. Ik werd uitgenodigd om morgen de mos bij te wonen . Dat zal ik natuurlijk wel doen, al weet ik inmiddels dat het een evenement van een paar uren wordt.

1. Leen:
    30 juli 2017
    Dag pa,
    Voor ons is het een hele opgave om nog te berekenen hoeveel je rit nu feitelijk kostte ;-)
    Ik vrees dat je kleinkinderen zelfs niet weten hoeveel euro 20fr is.
    't Is wel fijn om je dagelijks berichten te lezen.
    Groetjes
    Leen